תכנים של ד"ר דן הרמן

איך מוכרים הכי יקר בעולם?

To’ak הוא מותג השוקולד היקר ביותר בעולם, מסעדת Serendipity3 מוכרת את הצ’יפס היקר ביותר בעולם, נורמן פוסטר הוא הארכיטקט היקר ביותר בעולם בשלהי הקריירה שלו ואילו אלפרדו מונוז הוא כוכב עולה בשמי האדריכלות העולמית. יצרנית ומשווקת שוקולד, מסעדה ושני ספקים של שירותי מומחיות / כישרון. מה משותף להם ומה אתם יכולים ללמוד מהם כדי למכור במחירים גבוהים יותר?

ראשית, נעבור בקצרה דרך הסיפורים של המותגים האלה. אחר כך נפיק תובנות ומסקנות מועילות.

To’ak – השוקולד היקר ביותר בעולם

שלמו 446 €, חכו כששה שבועות ותקבלו 50 גרם שוקולד מסדרת האמנות של To’ak. סדרה עממית יותר נמכרת רק ב- 200 € לחפיסה. רוב המכירות הן באתר המותג שבנוי על פלטפורמת Shopify והשאר בבתי מלון יוקרתיים ברחבי העולם ובחנויות ראויות כמו הארודס הלונדונית. לאחרונה הם משתפים פעולה עם מגזין היוקרה Robb Report ומשווקים למנוייו סדרה מוגבלת של מארזי טעימות הכוללים 18 סוגי שוקולד שונים של המותג.

מה עומד מאחורי המותג הזה?

To’ak (שילוב של המילים אדמה ועץ בשפה עתיקה) היא חברה אקוודורית שנוסדה ב- 2013 ומייצרת שוקולד כהה בלבד. אחד המייסדים, ג’רי טות’, הגיע לאקוודור במסגרת פרויקט של שימור יערות הגשם בשמורת Jama-Coaque. מתוך שיחות עם איכרים מקומיים הוא למד שזן של עץ קקאו מסוג Arriba שנקרא Nacional ונחשב לנכחד, צומח עדיין בעמק Piedra de Plata שבמחוז Manabi. המחוז ידוע בעצי הקקאו שלו וכמו בקפה או ביין, לאזורי גידול שונים יש טעמים אופייניים. בדיקת DNA אימתה שאכן מדובר בעץ הנדיר שלקקאו שלו יש טעם ייחודי ומעודן במיוחד וארומה נפלאה. הוא חבר לקארל שווייצר, דור רביעי למשפחת יצרני מותג השוקולד האקוודורי Servio Pachard,  ויחד הם הקימו את החברה.

To’ak עובדת עם חקלאים שמגדלים כעת את העצים הנדירים במטעים ייעודיים למותג. תהליך ייצור השוקולד כולל התססה של פולי קקאו שלאחריו מגיע תהליך ייבוש בחום השמש ובאוויר הפתוח במעין חממה. מטרת התהליך היא לחלץ את טעמי הקקאו העשירים ולמתן את המרירות. To’ak שיכללה את מיטב השיטות המסורתיות של אקוודור שנחשבת למקור הקקאו, ופיתחה שיטת התססה ייחודית ומוגנת פטנט. ההתססה נעשית בתיבות עץ בוקיצה ספרדי. בתוך תהליך הייצור יש לא פחות משש תחנות סלקציה כדי לברור את הפולים המובחרים ביותר ולסלק את השאר. בשלב הבא הפולים עוברים קליה ואז טחינה. לאחר ייצור השוקולד מיישנים אותו במשך 18 חודשים עד שנתיים בחביות שהכילו קודם לכן ליקרים, קוניאק או וויסקי משובחים. מפתיע אולי, אבל לשוקולד יש פי שניים עד פי שלושה מרכיבי טעם בהשוואה ליין. מכיוון שבדומה ליין, שוקולד איכותי משתבח עם הזמן, הסדרות הוותיקות של To’ak יקרות יותר מהחדשות.

הייצור נעשה בעבודת יד. המוצר הסופי מכיל קקאו וסוכר מקני סוכר בלבד. המוצרים אורגניים ועומדים בכללי הסחר ההוגן.

To’ak מייצרת סדרות מוגבלות ומיוחדות. אחת מהן, למשל, מקקאו שהופק מפולי של עץ קקאו נדיר באיי גלפגוס.

במרכז כל חפיסת שוקולד של To’ak תמצאו פול קקאו קלוי אחד. כל חפיסה ממוספרת.

שוקולד נחשב למוצר יוקרתי ויקר במאות ה-17 וה-18 אבל הפך למוצר תעשייתי ועממי מאוחר יותר, למעט תוצרתם של שוקולטיירים מומחים כאלה ואחרים ברחבי העולם כשהם משתמשים בכ- 5% בלבד מתוצרת הקקאו המשמשת לייצור שוקולד. To’ak החליטו להחזיר את עטרת השוקולד היוקרתי ליושנה.

מנת הצ’יפס היקרה בעולם במסעדת Serendipity3

מסעדת Serendipity3 ברחוב 60 במנהטן, בין השדרה השניה לשלישית, נוסדה ב- 1954. שלושה שותפים לדירה עם בעיות כלכליות, שחיו בתקווה להתפרסם יום אחד, החליטו לפתוח בית קפה – מסעדה. באופן מוזר, הם בחרו שם מבוסס על סיפור אגדה בלשי על שלושה נסיכים באי סרי לנקה שנקרא בעבר Serendip . בהשראת השם הזה טבע הסופר בן המאה ה-18, סר הוראס וולפול, את המושג Serendipity שחדר סופסוף לשפה האנגלית במאה ה-20 ומשמעותו היום היא: “מקריות מוצלחת”.

הקונספט המקורי היה חנות עתיקות עם בית קפה מאחור. היום זו מסעדה בדגש על קינוחים, שהיא גם בוטיק שמציע פריטי אופנה ואמנות מיוחדים במינם. בחירת השם הוכחה כמועילה מאוד. המסעדה היתה פופולרית כבר מההתחלה ומפורסמים כמו מרילין מונרו, אנדי וורהול, גרייס קלי, קארי גרנט, ג’קלין קנדי, שר, הנשיא קלינטון ורבים אחרים, בילו בה.

ביולי בשנה שעברה, כשהמסעדה נפתחה מחדש אחרי תקופת סגר, היא החלה להגיש מנה חדשה: “Creme de la Creme Pommes Frites” שקיבלה הכרה כשיא גינס לצ’יפס היקר ביותר בעולם. המחיר: 200 $.

אוקיי, אז איך מכינים את מנת הצ’יפס היקרה בתבל?

הבסיס הוא פרוסות תפוחי אדמה מסוג Chipperbec מיוחדים לצ’יפס, מולבנים באמבט של שמפניה Dom Perignon וחומץ שמפניה מתוצרת J. LeBlanc. לאחר מכן תפוחי האדמה מטוגנים בשומן אווז צרפתי מובחר ואז מתובלים במלח כמהין של Guerande וטבולים בשמן Urbani Summer. בהמשך זורים עליהם גבינת Senesi Pecorino מגורדת, שעשויה מחלב כבשים אשר רועות על הגבעות העשירות בחימר של כרתים. עוד הם מנוקדים בפטריות כמהין שחורות שנאספו מעמקים ויערות בוולטרה ובמיניאטו, איטליה. זה לא נגמר עדיין. לבסוף, זורים עליהם אבקת זהב 23 קראט.

מנת הצ’יפס מוגשת כשלצידה רוטב בשמל Mornay העשוי מחלב מעטיני פרות באי ג’רזי, חמאת כמהין שחורה וגבינת Gruyere שווייצרית עם כמהין, מותכת.

המנה נוצרה על ידי השף פרדריק שואן-קיוורט והמנהל הקריאטיבי ג’ו קלדרון.

אם אתם מעוניינים, תצטרכו להזמין את המנה לפחות 48 שעות מראש – וקחו בחשבון בבקשה שיש רשימת המתנה.

אגב, Serendipity3 מחזיקה בשלושה שיאי גינס נוספים עבור הכריך, המילקשייק והקינוח היקרים ביותר.

הארכיטקטים היקרים בעולם

נורמן פוסטר הוא הארכיטקט היקר בעולם. שכרו השנתי קרוב לשלושה מיליון דולר, הונו נאמד בקרוב ל- 300 מיליון דולר. לורד נורמן פוסטר (המלכה העניקה לו את התואר ומושב בבית הלורדים בשנת 1999) יחגוג השנה 87 קייצים. הוא נולד ב- 1935 בסטוקפורט, אנגליה, באזור מנצ’סטר. לאורך הקריירה הארוכה שלו זכה בכ- 480 פרסים. משפחתו לא נהנתה מרווחה כלכלית והוא נאלץ לעזוב את בית הספר בגיל 16 ולהתחיל לעבוד. אבל הוא חזר ללימודיו ובהמשך למד אדריכלות באוניברסיטה של מנצ’סטר וגם קיבל מילגה לאוניברסיטת ייל. הכישרון שלו בלט עוד כשהיה סטודנט והוא זכה בפרסים. המשרד הראשון שהקים עם שלושה שותפים, בהם אשתו לעתיד, עיצב ב- 1966 את Creek Vean House שבו צילם סטנלי קובריק את סרטו “התפוז המכאני”. רשימת הפרויקטים שלו ברחבי העולם מרשימה וכוללת בין רבים אחרים את חידוש בניין הרייכסטאג בברלין, את איצטדיון וומבלי, את ה- “גרקין” בלונדון ואת ה- Apple Park, מטה החברה בעמק הסיליקון.

אז מה אפשר ללמוד מגאון?

פוסטר התייחס לכל פרויקט שביצע כהזדמנות לשבור כללים וליצור משהו מפתיע וחדשני. הוא התעניין תמיד בטכנולוגיות עדכניות וברוח התקופה. הוא נחשב לחלוץ הסגנון התעשייתי באדריכלות ושילובים של זכוכית ופלדה,  ובפרויקט המדהים עבור Apple הוא יצר את הגג הסולארי הגדול בעולם שמספק את כל תצרוכת החשמל של הקמפוס הענק וכמובן – מבנה עגול חובק טבע. ממד אחר באישיותו הוא מערכות היחסים שיצר עם לקוחות. על סטיב ג’ובס הוא מספר, שביקש להתייחס אליו כאל חבר בצוות התכנון.

אם נורמן פוסטר כבר בשלהי הקריירה שלו, הרי שאלפרדו מונוז נמצא בשיאה. הוא נולד ב- 1979 בבורגוס שבצפון ספרד ונמשך מילדות לבניה, אמנות ומדע, בעיקר אסטרונומיה. בגיל 15 כבר עזר במשרד אדריכלים בכל סוף שבוע. ההשכלה האקדמית שלו כוללת גם לימודי אדריכלות וגם מנהל עסקים. הוא חיפש תמיד את קרבתם של אדריכלים גדולים ולכן חי ועבד בחמש יבשות לפני שהקים את הסטודיו שלו, ABIBOO. לאחר סיום לימודיו במדריד הוא עבד שנתיים במשרד של Toyo Ito בטוקיו, אדריכל זוכה פרס הפריצקר – הנובל של הארכיטקטורה. ב- 2005 התקבל למשרד האדריכלים הגדול בעולם, Skidmore, Owings & Merrill (SOM) בניו-יורק והתקדם לתפקיד של מנהל פרויקטים. כשהקים את הסטודיו שלו ב- 2010, פתח מיד משרדים בארה”ב, ספרד, והודו. התקופה שלאחר המשבר הכלכלי הגדול סיפקה לו שני סוגי פרויקטים: בתי יוקרה מחד, ותכנון ערים קטנים באזורים נידחים ומנותקים מתשתיות בהודו. לצורך הפרויקטים בהודו הסטודיו פיתח מומחיות ייחודית בתכנון סביבות חיים שמספקות בעצמן את כל צרכיהן, באזורים ששוררים בהם תנאים קיצוניים של מזג אוויר, למשל.

המומחיות הזו, טכנולוגית לא פחות מאדריכלית, הובילה לשני פרויקטים שפרסמו את מונוז ממש לאחרונה. האחד, תכנון והקמה ב- Metaverse של Nüwa, עיר שמיועדת לקום על כוכב הלכת מאדים, בשיתוף פעולה עם הארגון המדעי-טכנולוגי Sonet שעוסק בתכנון קיימות אנושית על כוכבים אחרים. השני, DBX, בונקר תת-קרקעי מפואר למקרה של אסון גרעיני (וגם לבילוי סופי שבוע), מנותק לחלוטין מהסביבה שעל פני הקרקע למעט פתח מוגן ברמה גבוהה מאוד. הבונקר תוכנן עבור מיליארדר עלום שם ועתיד להיות מוקם בדרום קרוליינה. המבנה יוכל לאכלס עשרה אנשים למשך שנה והוא כולל בנוסף למגורים ברמה יוקרתית, גם חדר קולנוע, חדר כושר, בריכת שחיה, מרפאה וחדר ניתוח, חניה לרכבי טסלה ומוסך.

סטודיו ABIBOO הוא משרד אדריכלים שמשלב יכולות רבתחומיות ומבצע פרויקטים בהיקפים של מיליארדי דולרים ברחבי העולם. לרגל יום הולדתו ה-200 של מייסד מותג היוקרה, חברת לואי ויטון הזמינה 200 יוצרים לציין את האירוע ביצירות חדשניות.  ABIBOO Studio יצרו פריט NFT בשם Akoro. “אקורו” הוא ניאולוגיזם הנגזר מהמונח “ארטיסטה קורו” באספרנטו, שפירושו “לב האמן”. היצירה היא מסע מציאות מדומה סוחף אל אופקים חדשים: החלל והעולמות הדיגיטליים.

ועכשיו לתובנות: מה אתם יכולים ללמוד מזה – וליישם

סיפורי המקרים האלה ועוד סיפורים רבים שתחקרתי וניתחתי במשך השנים הובילו אותי לזיהוי של חמש דרכי התנהלות וחמש אסטרטגיות אופייניות למי שמוכרים הכי יקר בעולם בסוגים שונים של עסקים ובענפים מגוונים. אף אחד לא עושה הכל אבל כולם מיישמים חלק גדול מהדרכים והאסטרטגיות האלה. אם תחשבו על הדרכים והאסטרטגיות האלה למול הסיפורים שהבאתי כאן, תוכלו לראות איך הן באות לידי ביטוי.

חמשת דרכי ההתנהלות של מי שמוכרים הכי יקר בעולם הן:

[1]

יש להם יוזמה יומרנית, החלטה מוצהרת לייצור ו/או לשווק משהו שמשנה את כללי המשחק, משהו שיהיה הכי בעולם.

[2]

הם מפגינים סקרנות, חקרנות, ידענות, עדכנות טכנולוגית, רצון ללמוד מהטובים ביותר ולהמשיך וללמוד ולהתפתח ללא הפסק.

[3]

הם בחיפוש מתמיד אחר הזדמנויות, מפתחים יכולת לזהות הזדמנויות במצבים שונים כולל ובמיוחד מצבי משבר, ומגלים צירוף של תושיה וגמישות כדי לנצל אותן.

[4]

הם מפתחים וממנפים מערכות יחסים, בונים שיתופי פעולה ושותפויות, מקימים ומנהיגים צוותים.

[5]

הם מטפחים חוש דרמטי לזיהוי סיפורים טובים שיש בהם משהו לא צפוי ומרתק.

חמשת האסטרטגיות של מי שמוכרים הכי יקר בעולם הן:

[1]

הם יוצרים מוצר או שירות שמבוסס על מרכיבים נדירים או מסתוריים ועל ידע או תהליכים סודיים או מוגני פטנט, הם ממנפים טכנולוגיות מתקדמות.

[2]

הם יוצרים לעצמם סימן היכר שמזהה את מוצריהם או תפיסה ממותגת בלעדית שלפיה הם פועלים.

[3]

המוצר או השירות שלהם מהפכני, סותר ציפיות, הופכני, שובר כללים.

[4]

הם מתמקדים בסוגיות ומתמודדים עם אתגרים שמעסיקים את העולם, שבמוקד תשומת לב ציבורית רחבה או לפחות במוקד תשומת הלב של קבוצת אנשים בעלי השפעה ואמצעים.

[5]

הם חוברים לאנשים ו/או לארגונים בעלי עוצמה ויוקרה.

קחו את הזמן. תנו לרעיונות האלה לשקוע ולתסוס בתוככם. בנו לעצמכם רשימת תיוג והתחילו לשאול את עצמכם איך ומה תוכלו ליישם כדי ליצור למוצרים או השירותים שלכם ערך נתפס גבוה ולמכור במחירים גבוהים יותר.

רוצים למכור במחירים גבוהים יותר ולהצליח?

אנחנו יכולים לעזור. דברו איתנו.

ווטסאפ עסקי:  073-787-1873

אימייל:  contact@danherman.co.il

שתף את הפוסט הזה