FoMO – Fear of Missing Out הפחד מהחמצה

האם אתם כבר מפיקים תועלת מהפחד מהחמצה?

 הפחד מהחמצה הוא ההרגשה האופיינית כל כך לזמננו שאנחנו מחמיצים כל הזמן הזדמנויות ואפשרויות קורצות בכל תחומי חיינו כיוון שאין לנו מספיק זמן, כסף, יופי, קשרים, אומץ, כוח רצון, … או כי אנחנו לא במקום הנכון ובזמן הנכון. בשורה תחתונה: אנחנו מרגישים שאנחנו יכולים לעשות, להספיק, לממש, להשיג – הרבה יותר. שמה שכבר עשינו, הספקנו, מימשנו והשגנו הוא מעט לעומת האפשרי לנו. אנחנו מרגישים שאחרים סביבנו מצליחים בזה יותר. שאנשים שהם כמונו או אפילו פחות מאיתנו במובנים שונים, מצליחים בזה יותר.

אנחנו חיים באטרף ואנחנו רוצים להיות מחוברים ומעודכנים כל הזמן באמצעות הסמארטפונים שלנו ואפליקציות התקשורת והמדיה החברתית כי בכל רגע יכול לקרות משהו חשוב ובכל רגע יכולה להיווצר הזדמנות קטנה או גדולה שאנחנו עלולים להחמיץ.

הפחד מהחמצה מסתמן בשנים האחרונות כמניע עוצמתי ורב השפעה בהתנהגות האנושית, הן במדינות מפותחות והן במדינות מתפתחות ברחבי העולם. מחקרינו מצביעים על כך שיותר מ- 70% מהמבוגרים בעולם פועלים מתוך הפחד מהחמצה ומונעים על ידו בדרגות שונות.

יש אנשים שהפחד מהחמצה מאמלל אותם. הם מתקשים לבחור, להתחייב, להתמקד ולהתמיד בחיי היומיום, בקריירה, במערכות יחסים וכיו”ב. לעומתם, יש אנשים אחרים שהפחד מהחמצה ממריץ אותם לחיות חיים עשירים ומעניינים והם מצליחים למצוא איזון.

 החשיבות להבין את הפחד מהחמצה נובעת מכך שהשפעתו על איכות חיינו היא מכריעה והוא מהווה גורם מרכזי או לפחות תורם במספר גדול של תופעות חברתיות ותרבותיות כמו: 

 
  1. נורמה של אורח חיים עמוס ו- ‘רעב לזמן’ (Time starved).
  2. דיכאון פייסבוק (Facebook Depression) – תסכול ואפילו דיכאון עקב השוואה בין חיינו לבין החיים הנפלאים ומההצלחות שחברים מעלים כל הזמן בפוסטים שלהם בפייסבוק.
  3. תפקוד יומיומי בריבוי משימות (Multitasking).
  4. התקצרות טווח הקשב הממוצע, התרחבות תפוצת הפרעות הקשב והיווצרות נורמה של קשב מפוזר וחלקי בקביעות (Continuous Partial Attention).
  5. עליה חדה במספר תאונות הדרכים שהגורם להן הוא קריאה וכתיבה של הודעות טקסט תוך כדי נהיגה.
  6. התארכות גיל ההתבגרות – צמיחה במספר הצעירים שחיים בבית ההורים ולא בוחרים לעצמם תחום עיסוק עד גיל מבוגר יחסית.
  7. עליה במספר האנשים שלא מתחתנים או חיים בזוגיות מחויבת ארוכת טווח אף פעם.
  8. עליה בשיעור הגירושין.
  9. עליה במספר הזוגות שבוחרים שלא להביא ילדים לעולם (DINK – Double Income No Kids).
  10. הטרפת הילדים מגיל צעיר ביותר בעומס של חוגים שנועדו לפתח את יכולותיהם (Overscheduled Kids).
  11. צמיחה במספר האנשים שעוברים כמה מקצועות וקריירות במהלך החיים.
  12. עליה במספר האנשים שעוברים ממדינה למדינה וחיים לפחות כמה שנים בארצות שונות.
  13. תפוצה רחבה של “משבר אמצע חיים” (לקיחת “הפסקה”, “חישוב מסלול מחדש”).
  14. היכחדות “נאמנות הצרכן”.
  15. צמיחה אדירה ומתמשכת בתעשיית האנטי-אייג’ינג.

בעולם העסקים הפחד מהחמצה משפיע על יחסי עובדים-מעסיקים, על ניהול קריירות, על סגנונות ניהול ובעיקר על עולם השיווק. נאמנות הצרכנים נכחדה. משווקים פועלים היום במציאות של תחרות מטורפת ושל צרכנים שוחרי חידושים.

​ איך אתם – שאולי חווים בעצמכם את הפחד מהחמצה – יכולים להפיק ממנו תועלת?